۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۵۷

معاون رییس جمهور در شهر سوخته /

مردم سیستان ناشناخته مانده اند/ کارگروه ملی اقوام ایرانی با مرکزیت سیستان و بلوچستان تشکیل شد

مردم سیستان ناشناخته مانده اند/ کارگروه ملی اقوام ایرانی با مرکزیت سیستان و بلوچستان تشکیل شد

زاهدان-خبرگزاری مهر: معاون رييس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گفت: سیستان سرزمین حماسه ها است و دارای مردمان بزرگي است که متاسفانه ناشناخته مانده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر از شهر سوخته محمد شريف ملک زاده  پیش از ظهر امروز در نخستين همايش گردشگري اقوام ايراني در شهر سوخته سیستان گفت: تاريخ سيستان و تاريخ ايران گوياي اين واقعيت است که مردم اين منطقه همواره حماسه ساز بوده اند اما متاسفانه مردم این منطقه در سطح ملي و بين المللي ناشناخته مانده اند.

وی افزود: آنچه در تاريخ سيستان و بلوچستان بايد به ثبت جهاني برسد حماسه مردم سيستان در تمامي زمينه هااست زیرا اگر مردم سيستان نبودند شاهنامه نيز شکل نمي گرفت.
ملک زاده عنوان کرد: سيستان سرزمينی است که در چهره مردمان آن مي توان خلوص نيت را ديد و اين مردم با چهره خود مي توانند ارزش ها را به جامعه تزريق کنند.

معاون رييس جمهور در ادامه با اشاره به اينکه علم باستان شناسي و تاريخ تمدن پويای سيستان و بلوچستان تاريخ گذشته را به درستي نشان مي دهد اظهار داشت:در هزاره چهارم قبل از میلاد سیستان دارای تمدن بسیار پویایی بوده است.
وي همچنين از لباس محلي سيستان و بلوچستان به عنوان لباسی دارای هويت، برکت و تاريخ ساز نام برد و افزود: بايد به لباس محلي سيستان افتخار کنيم زیرا اگر امروز با تمدن خود به دنيا فخر مي فروشيم يکي از ريشه هاي اصلي تمدن شرق، تاريخ و تمدن بشري سيستان و بلوچستان است.
وی با انتقاد از فعالیت برخی از فیلمسازان  در طی دهه های گذشته نیز گفت: متاسفانه در گذشته تعدادی از فیلمسازان برای پوشش قاچاقچیان از لباس شریف مردم سیستان و بلوچستان استفاده می کردند که این عمل خود اجحاف بزرگی در حق لباس و فرهنگ تاریخ ساز مردم این استان بوده است.

کارگروه ملي اقوام ايراني با مرکزيت سيستان و بلوچستان تشکیل شد

معاون رییس جمهور همچنین از تشکیل کارگروه ملي اقوام ايراني با مرکزيت استان سيستان و بلوچستان خبر داد و گفت: اين کارگروه با هدف انجام تحقيقات گسترده در خصوص آداب و رسوم و سنن اقوام ايراني، و معرفي آنها به همگان تشکيل مي شود و دبیری آن بر عهده استاندار خواهد بود.

محمد شریف ملک زاده افزود: بسياري از اقوام استان ها به عنوان اعضاي اين کارگروه انتخاب و فعاليت خود را از این پس آغاز خواهند کرد.
وی همچنین با اشاره به پيشنهاد مديرکل ميراث فرهنگي سيستان مبني بر ثبت همايش اقوام ايراني اظهار داشت: از اين پس چهار خرداد هر سال را به عنوان روز اقوام ايراني دانسته و اين روز را در شهر سوخته سيستان با حضور تمامي اقوام ايراني جشن مي گيريم.
رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همچنین با انتقاد از برخی رسانه ها نیز گفت: وظیفه این سازمان حفظ ، اشاعه و معرفی هویت های تاریخی و فرهنگی اقوام است و برگزاری چنین جشنواره هایی با برچسب های سیاسی که برخی رسانه ها به این جشنواره ها می زنند هیچ تناسب و یا ارتباطی ندارد.

 

 

کد خبر 2062470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha